חברת אפל עשתה מהפכה מוחלטת בעולם המחשבים כפי שהוא היה עד שנת 1984.

סטיב ג'ובס וצוות המקינטוש הגאוני שלו תכננו את המחשב כך ש"כל אדם מהרחוב" יוכל להשתמש בו ולא רק מומחים במחשבים.

מקינטוש (1984) אפל ההיסטוריה

ההיסטוריה של חברת אפל ומחשבי מקינטוש

ההיסטוריה של חברת אפל ומחשבי מקינטוש

"ענק בטירוף" – בפגישה השנתית ב-24 לינואר 1984, במרכז פלינט לא רחוק מקמפוס אפל בקופרטינו, פגישה היסטורית שמאז הפכה לאגדה.

סטיב ג'ובס בקושי הצליח לנסח במילים את ההתרגשות שלו מהשקת המקינטוש.

המייסד/שותף של אפל ציטט בתחילה את בוב דילן " The Times They Are A-Changin’" ופתח את הדיון נגד השליטה הבלתי נמנעת של IBM בתעשיית המחשבים הצעירה.

שנות ה-80 המוקדמות

1981 – Apple  II הפך למחשב הפופולארי ביותר בעולם, אפל צמחה לחברת ענק בשווי 300 מיליון דולרים, והפכה לחברה בעלת שיעור הצמיחה המהיר ביותר בהיסטוריה של עולם העסקים במדינה. בזמן שיותר מחמישים חברות מתחרות על נתח מהשוק, IBM נכנסת לשוק המחשבים האישיים בנובמבר 1981 עם ה-IBM PC.

1983 – Apple ו-IBM מתגלות כשתי החברות החזקות בתעשייה, שתיהן מוכרות מחשבים אישיים בשווי של כמיליארד דולרים כל אחת.

חיסול המתחרים נמצא בתאוצה מלאה. חברת המחשבים הראשונה פושטת את הרגל, אחרות מתנדנדות על הקצה. ההפסדים הכללים של התעשייה מאפילים אפילו על רווחיהן של Apple ו-IBM.

1984 – נראה ש-IBM רוצה את הכול. אפל נתפסת כתקווה היחידה שתיתן פייט ל-IBM. סוחרים שקיבלו תחילה את IBM בזרועות פתוחות, חוששים כעת מעתיד הנשלט על ידי IBM ופונים חזרה לאפל ככוח היחיד שיכול להבטיח את החופש העתידי שלכם.

IBM אכן רוצה את הכול, היא מכוונת את הנשק שלה אל עבר המכשול היחיד בדרכה להשגת שליטה מלאה בתעשייה .

האם "הכחול הגדול" ישלוט בכל תעשיית המחשבים? בעידן המידע כולו? האם ג'ורג' אורוול צדק?

הקהל וביניהם כל צוות הפיתוח של מקינטוש, זעקו בתשובה: לא! לא! לאא!

The first computer - ibm vs mac

The first computer – ibm vs mac

ההצגה של המק הראשון ב-24 לינואר, 1984: מתוך "הוידאו האבוד של 1984"

עד כה היו רק שני מוצרים משמעותיים: ה-אפל II ב-1977 וה-IBM PC  ב-1981, ג'ובס המשיך: "היום (…) אנחנו מציגים את המוצר המשמעותי השלישי בתעשייה, המקינטוש. רבים מאתנו עבדו על המקינטוש מעל שנתיים והוא יצא ענק בטירוף".

אם נסתכל אחורנית על התפתחות המחשב האישי עד היום, סטיב ג'ובס צדק לגמרי עם ההשוואה היסטורית שלו. מלבד העובדה ש- IBM היא לא זו שהפכה לשולטת הגדולה בתעשיית המחשבים במהלך השנים, אלא דווקא הברית בין מיקרוסופט לאינטל.

סטיב ג'ובס

עוד לפני צוות המקינטוש, אחרים ניסו ליצור מחשב עם עכבר וממשק משתמש גרפי – שנה לפני שאפל הצליחה במשימה עם המחשב העסקי "ליסה", שנמכר ב-10,000 דולרים.

כמה מילים על אפל "ליסה"

מחשב ליסה מקינטוש

מחשב ליסה מקינטוש

מחשב ה"ליסה" נוכח להיות כישלון גדול. עם מחיר של 10,000 דולרים (ללא דיסק קשיח), הוא היה יקר מידי, ממשק המשתמש הגרפי זלל את הכוח של "ליסה" והמחשב לא בדיוק עבד חלק. חסרו לו התוכנות הנחוצות כדי לקרוץ לעולם העסקים ולגרום לו לרכוש את המחשב בכמויות משמעותיות. בנוסף, לצוות ההפצה החדש לא היה ניסיון בפריצה לשוק העסקים האמריקאי עם מחשב אישי, אחרי הכול, הם היו הראשונים לנסות למכור מחשב אישי מהסוג הזה.

בניגוד לקודמיו, המקינטוש החדש נוצר לא רק כדי לבדר כמה מומחים בעמק הסיליקון אלא כדי לכבוש את ההמונים ולקבוע את הרף למחשבים עתידיים. בעל טור המחשבים בוב רייאן מיד תפס את המהפכנות בבסיסו של המקינטוש: "לחומרה של המקינטוש יש את התמורה הגבוהה ביותר בהיסטוריה (קצרה ככל שתהייה) של תעשיית המחשבים האישיים. הוא יקרוץ להמוני האנשים שאין להם לא את הזמן ולא את הרצון לצאת למשא הלמידה הארוך הדרוש כדי לשלוט במורכבויות של דור המחשבים האישיים הנוכחי. עם סילוק תקלות לא צפויות והבטחת ספריה סבירה של תוכנות עד לסוף השנה, המקינטוש אמור לבסס את עצמו כסטנדרט הבא של המחשבים האישיים".

אפל מול IBM "האח הגדול"

עם המקינטוש החדשני, אפל האמינה שהיא גילתה את הדרך לזכות חזרה בעמדת המנהיגות בשוק החדש של המחשבים האישיים מ-IBM.

ב-1981, IBM הציגה את ה-PC הראשון שתפס את מקומו של ה-Apple II כמחשב האישי המצליח ביותר תוך חודשים ספורים. תוך שלוש שנים, "הכחול הגדול" מכרה יותר משני מיליון מחשבי IBM PC. לא מפתיע אם כך שהקמפיין בשווי 15 מיליון הדולרים של אפל לקראת ההשקה של המקינטוש, כוון ישירות ל-IBM. קמפיין המכירות הענק תרם להעלאת מחירו של ה-MAC ב-500 דולרים, עד למחיר של 2,495 דולרים.

הכישלון של "ליסה" גורם בעיות

מחשב מקינטוש ליסה נכשל

מחשב מקינטוש ליסה נכשל

בשנת 1983, הכישלון של "ליסה" שם את אפל במצב מסוכן. ה-Apple  II, הפרה החולבת הגדולה, הואפל על ידי טכנולוגיות חדשות ועמד מול תחרות אינטנסיבית.

כעת, המקינטוש עמד להציל את אפל מחורבן. בתכנית העסקית הראשונה שלה בקיץ 1981 Apple הניחה כי 2.2 מיליון מחשבי מק יכולים להימכר בין 1982 ל-1985, כ-47 אלף יחידות בחודש. אולם, המק לא יצא לשוק עד 1984. אחרי שקהילת הגיקים חובבי המחשבים (לפחות אלו שיכלו להרשות לעצמם את המק הראשון) סיפקו את יצר הקניה שלהם, המכירות של המקינטוש צנחו משמעותית לכ-5000 יחידות בחודש.

הבוס החדש של אפל ג'ון סקולי לא יכל גם הוא לעשות הרבה כדי לשנות את המצב. כדי למקצע את ההנהלה והשיווק של אפל, סטיב ג'ובס פיתה את סקולי מ"פפסי" עם המשפט: "אתה רוצה לבלות את שארית חייך במכירת מים מתוקים או שאתה רוצה לשנות את העולם?".

למרות שיטות ניהול שונות, בתחילה היה שיתוף פעולה הרמוני בין ג'ובס לסקולי, הם כונו על ידי הציבור כ"הצוות הדינמי" של אפל. עם זאת, הירידה החדה במכירות המק  גרמה במהרה למתחים קשים בין השניים.

ג'ון סקולי בסרט הדוקומנטרי "ניצחון החנונים" (PBS) אמר: "לא עשיתי הרבה. Mac Paint  ו- Mac Write היו היישומים היחידים שלנו והשוק התחיל להבין את זה, עד לסוף השנה אנשים אמרו לעצמם שמחשב הפיסי של IBM אולי לא קל לשימוש ולא נראה טוב כמו המקינטוש אבל לפחות הוא עושה משהו שאנחנו רוצים לעשות – גיליונות, עיבוד תמלילים ומסד נתונים. אז ראינו את המכירות של המקינטוש יורדות למינימום לקראת סוף 1984, וזו הפכה לבעיה בשנה הבאה" (ג'ון סקולי).

בזמנו, למערכת ההפעלה OS X פשוט חסרו היישומים שגררו את הדמות הקטנה של צ'רלי צ'פלין מקופסה לקופסה על המסך בפרסומת של IBM . לכן, גיא קוואסקי ו"מבשרי תוכנה" אחרים של אפל עשו מאמץ לשכנע מפתחי תוכנות של חברות חיצוניות לכתוב יישומים עבור המק. ה-ROM  בן ה-128 קילובייט הצפוף מידי של המקינטוש, לא הפך זאת למשימה פשוטה. צוואר הבקבוק הצר לא הוסר עד להשקה של ה"FAT MAC" עם 512 קילובייט, שנה אחת אחרי המקינטוש הראשון.

הצלחה בניסיון השני

מחשב מאפל ומחשב איביאם ניידים

מחשב מאפל ומחשב איביאם ניידים

ב-1987, Apple מכרה מיליון מחשבי מק ולפתע חזרה לשחק בליגה של IBM. יותר מחצי מ-2000 הדולרים של ה-MAC היוו רווח.

סקולי וחבריו בהנהלה של אפל האמינו שהמשתמשים תמיד יהיו מוכנים לשם הרבה יותר עבור טכנולוגיה טובה יותר. במהלך שלושת השנים הללו, אפל פספסה את ההזדמנות להפוך את המק לסטנדרט הכללי בתעשייה. בזמנו, או שהמחיר היה צריך לרדת משמעותית או שתכנית רישיונות רחבה עם יצרני חומרה אחרים הייתה צריכה להיבנות. עם ההצגה של Windows 3.0  בשנת 1990, חלון ההזדמנויות נסגר סופית.

כשסטיב ג'ובס חזר לחברה שלו בזמנים הקשים של תחילת 1997, בהתחלה כיועץ ואחר כך כמנהל, התחרות על הסטנדרט בתעשייה בין אפל ומייקרוסופט נגמרה מזמן. עם כישרונות חדשים באפל, כמו ג'ונתן איב, הוא הצליח לא רק להחזיר את החברה לנתיב ההצלחה, אלא גם להטביע חותם בתעשייה.

עם המק ג'ובס הדהים גם חלוצים מנוסים בתעשיית המחשבים. אנדי גרוב, מייסד/שותף של אינטל אמר ב-1998 בראיון שלא יהיו מחשבים למטרות כלליות אליהם יוסיפו מאפייני רשת, אלא מכונות רשת שעושות גם עבודה של מחשבים: "ה-iMAC  מגלם רבים מהדברים שאני מדבר עליהם" אמר גרוב "לפעמים למה שApple- עושה יש השפעה מחשמלת על כולנו".

קצת על טכנאי מקינטוש

טכנאי מקינטוש אפל ואיביאם

טכנאי מקינטוש אפל ואיביאם

שלום, שמי חגי לוי ואני טכנאי מקינטוש עם ניסיון של למעלה מ- 10 שנים בתחום מחשבי המקינטוש והפיסי.

אני שמח שעזרתי לכם להכיר את ההיסטוריה של חברת אפל (היסטוריה מכובדת) הנחשבת למותג המחשבים האיכותי ביותר בעולם!

כטכנאי המגיע משני העולמות, אני יכול לומר בוודאות שמחשבי מקינטוש אמינים יותר ממחשבי פיסי, ויותר מזה, ניתן להתקין עליהם מערכת הפעלה של ווינדוס

אודות חגי לוי

חגי לוי - מיסד אתר 9Comp. בלוגר הכותב מדריכים, חדשות באתר. טכנאי למחשבי מקינטוש ופיסי. שירות בתשלום - פרטי ההתקשרות נמצאים בסמל הקטן של "הבית" (סוף החתימה) או בתפריט העליון "שירותים בתשלום".